Iniciatívy v Národnej rade Slovenskej republiky, dva poslanecké návrhy k zákonu o verejnom obstarávaní

Dňa 8. marca 2015 boli Národnej rade predložené dva poslanecké návrhy zákonov, ktorými sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.

JUDr. Alexandra Podivinská 19. 05. 2015 3 min.

    Poslanecký návrh D. Lipšica, I. Matoviča a Ľ. Galka

    Cieľom predloženého návrhu zákona je zamedzenie vstupu schránkových firiem do kvalifikovaných vzťahov so subjektami verejnej správy, či už prostredníctvom verejného obstarávania, zdravotného poistenia, dotácií, eurofondov a pod.

    Mala by sa zaviesť nová podmienka účasti na verejnom obstarávaní, spočívajúca v určení konečného užívateľa výhod, pričom takýmto spôsobom by sa mala reálne preukázať vlastnícka štruktúra právnických osôb vyhrávajúcich verejné obsatrávanie. Táto informácia bude musieť byť akutalizovaná počas celého trvania zmluvného vzťahu, čo predstavuje sprísnenie režimu v tejto oblasti. Zároveň bude musieť úspešný uchádzač vykonávať všetky finančné transakcie súvisiace s plnením účelu zmluvy na osobitnom účte vedenom v banke. Nesplnením tejto povinnosti vznikne dôvod pre odstúpenie verjeného obstarávateľa alebo obstarávateľa od zmluvy a vyčiarknutie tohto uchádzača zo zoznamu podnikateľov.

    Ďalšia predkladaná zmena spočíva v rozšírení bankových činností o vydávanie potvrdenia o konečnom užívateľovi výhod pre právnické osoby, ktoré sa zapojili do procesu verejného obstarávania. Tieto potvrdenia bude banka vydávať pre úspešných súťažiacich, ktorým vznikne povinnosť preukazovať svoju vlastnícku štruktúru.

    Zároveň sa obdobná povinnosť – oznamovanie konečného užívateľa výhod navrhuje zaviesť aj pre zdravotné poisťovne. Túto informáciu by mali oznamovať Úradu pre dohľad pred zdravotnou starostlivosťou a vláde SR.

    Povinnosť odhaliť svoju skutočnú a reálnu vlastnícku štruktúru aj právnickým osobám nadobúdajúcim majetok obcí, vyššieho územného celku, verejnoprávnej inštitúcie, privatizovaného majektu, uchádzačom o dotácie a eurofondy. Poslanci navrhujú účinnosť predkladaného zákona k 1. augustu 2015.

    Poslanecký návrh zákona M. Belavého a M. Fedora

    Z dôvodnej správy k predloženému poslaneckému návrhu zákona vyplýva, že opodstatnenie jeho predloženia je odôvodnené nerešpektovaním uznesenia z 3. decembra 2014, ktoré podporilo 115 poslancov NR SR a ktoré zároveň zaviazalo vládu Slovenskej republiky pripraviť účinný zákon zamedzujúci neznámym koncovým užívateľom obchodovať so štátom. Poslanci majú zato, že vládny návrh zákona je nevyhovujúci, nakoľko napríklad nezabezpečuje odhalenie konečných užívateľov výhod zdravotných poistovní, neumožňuje ani odhaliť pozadie mnohých iných káuz v oblasti zdravotníctva či reštrukturalizácie. Tento poslanecký návrh je rozsiahlejší a preto v nasledujúcich riadkoch vyzdvihneme len odlišnosti od prvého poslaneckého návrhu zákona.

    • Rozširuje povinnosť zapísať do registra konečných užívateľov výhod aj na zákonom vymedzených subdodávateľov. Táto povinnosť sa bude vzťahovať na subdodávateľa, ktorý sa má podielať na dodaní plnenia v sume najmenej 30% z hodnoty plnenia, v uvedenej ponuke uchádzača, ak ide o nadlimitnú zákazku, ktorej predkladaná hodnota je najmenej 10 miniónov eur, alebo v sume najmenej 50% z hodnoty plnenia, uvedenej v ponuke uchádzača, ak ide o inú zákazku.
    • Po novom vy mal byť vytvorený register konečných užívateľov výhod, spadajúci do právomoci Úradu pre verejné obstarávanie.
    • Osobitné ustanovenia o vyčiarknutí z registra konečných užívateľov výhod
    • V súvislosti s rozšírením povinností navrhujú poslanci zaviesť sankcie pri ich porušení napríklad pre verejného obstarávateľa a obstarávateľa, ak uzavrie zmluvu či rámcovú dohodu s uchádzačom, ktorý nemá zapísaného konečného užívateľa výhod v registri. Obdobné sankcie sa navrhujú zaviesť aj pre uchádzačov, subdodávateľov, fyzické a právnické osoby.
    • Rozširuje počet subjektov, voči ktorým sa nebude môcť povinná osoba dovolávať povinnosti zachovávať mlčanlivosť. Takéto nastavenie právnej úpravy by malo zabezpečiť lepšie plnenie povinností Úradom pre verejné obstarávanie, ktoré mu ukladá zákon. Obdobná úprava sa navrhuje pri oznámení a sprístupňovaní daňového tajomstva
    • Okruh subjektov, na ktoré sa bude vzťahovať povinnosť zápisu konečného užívateľa výhod do registra sa navrhuje rozšíriť o veriteľa v reštrukturalizácii s pohľadávkou nad 100.000 eur.