Porovnanie dĺžky praxe advokátskych koncipientov v SR a členských štátoch EÚ

Akú dĺžku advokátskej praxe koncipientov majú iné členské štáty EÚ a aké sú hlavné argumenty pre jej zmenu?

Kristína  Jurišová 13. 07. 2017 4 min.

    Prax advokátskych koncipientov Európskej únie

    Celkovo 24 členských štátov Európskej únie má prax advokátskych koncipientov ustanovenú v kratšej dobe ako Slovenská republika, pričom výnimku tvoria iba Rakúsko, Litva a Lotyšsko. Tieto skutočnosti dokazujú, že absolventi slovenských právnických fakúlt sú oproti väčšine svojich kolegov v iných členských štátoch znevýhodnení.

    Jednotlivá dĺžka praxe advokátskych koncipientov v členských štátoch je nasledovná:

    • v členských štátoch ako Belgicko, Česká republika, Chorvátsko, Dánsko, Holandsko, Maďarsko, Španielsko a Švédsko je v dĺžke troch (3) rokov,
    • v členských štátoch ako Slovinsko a Fínsko v dĺžke štyroch (4) rokov,
    • dĺžka praxe v ostatných členských štátoch nepresahuje dva (2) roky.

    Počet advokátov v pomere k počtu obyvateľov v  EÚ

    Z nie jednej dôvodovej správy zákona, kotorý v poslednom období navrhoval zmenu úpravy dĺžky advokátskej praxe je zrejmé, že navrhovatelia sa okrem iného domnievajú, že na obmedzovanie vstupu budúcich advokátov na trh predlžovaním povinnej koncipientskej praxe nie sú žiadne legitímne dôvody, keďže SR má v porovnaní s ostatnými členskými štátmi EÚ relatívne malý počet advokátov v pomere k počtu obyvateľov, pričom spomedzi 28 členských štátov je SR na 18. mieste.[1] Podľa dôvodovej správy k navrhovanému zákonu z roku 2014 dáta zobrazené v tabuľke vyvracajú mýtus o údajnom vysokom počte advokátov na Slovensku. Navrhovatelia vtedy zdôrazňovali, že ak by sme chceli byť na špičke v rámci Európskej únie, museli by sme mať o 15 914 advokátov viac, ako v súčasnosti.

     

    Koľko majú advokátov v pomere k počtu obyvateľstva iné členské štáty EÚ?

    (čím vyšší koeficient, tým viac advokátov/osôb poskytujúcich právne služby v pomere k počtu obyvateľstva)

     

    Členský štát

     

     

    Počet členov komory[2]

     

     

    Počet obyvateľov

     

     

    Koeficient

     

    Taliansko

    233.852

    59,685,227

    0,00392

    Španielsko

    180.869

    46,704,314

    0,00387

    Luxembursko

    1.957

    537,853

    0,00364

    Anglicko a Wales

    175.105

    56,075,000

    0,00312

    Portugalsko

    27.870

    10,487,289

    0,00266

    Írsko

    11.825

    4,593,100

    0,00257

    Cyprus

    2.424

    1,117,000

    0,00217

    Grécko

    21.776

    10,815,197

    0,00201

    Nemecko

    158.426

    80,523,700

    0,00197

    Malta

    767

    452,515

    0,00169

    Bulharsko

    11.829

    7,364,570

    0,00160

    Belgicko

    16.904

    11,035,948

    0,00153

    Maďarsko

    12.381

    9,942,000

    0,00125

    Rumunsko

    24.115

    20,121,641

    0,00120

    Poľsko

    40.555

    38,544,513

    0,00105

    Dánsko

    5.828

    5,602,536

    0,00104

    Holandsko

    16.942

    16,819,595

    0,00101

    Slovensko

    5.296

    5,410,836

    0,00097

    Chorvátsko

    4.063

    4,284,889

    0,00095

    Česko

    9.730

    10,513,209

    0,00093

    Francúzsko

    53.744

    65,950,000

    0,00081

    Rakúsko

    5.715

    8,414,638

    0,00068

    Lotyšsko

    1.350

    2,013,400

    0,00067

    Estónsko

    792

    1,286,479

    0,00062

    Litva

    1.796

    2,955,986

    0,00061

    Švédsko

    5.146

    9,555,893

    0,00054

    Slovinsko

    824

    2,055,496

    0,00040

    Fínsko

    1.927

    5,421,827

    0,00036

    Vysoká nezamestnanosť

    V momentálnej situácii pomerne vysokej nezamestnanosti mladých ľudí v SR nie je vyššie regulovanie vstupu do profesijných povolaní správnym krokom, keďže sa ním obmedzujú ich príležitosti a slobodný prístup k výkonu advokátskeho povolania. Nezamestnanosť mladých ľudí do 25 rokov je na Slovensku podľa EUROSTAT-u 33 %, čo je jedna z  najvyšších hodnôt v  Európskej únii.

    Hlavné argumenty pre novelu zákona o advokácii

    Hlavné argumenty pre zavedenie spätnej dĺžky praxe advokátskych koncipientov (tri roky) možno zrhnúť do nasledovných bodov:

    • 24 z 28 členských štátov Európskej únie majú prax advokátskych koncipientov kratšiu,
    • Slovenská republika má v porovnaní s inými členskými štátmi Európskej únie relatívne malý počet advokátov v pomere k počtu obyvateľstva,
    • päťročná koncipientská prax vyháňa vzdelaných mladých ľudí do zahraničia,
    • neexistujú žiadne štúdie, ktoré by preukazovali, že päťročná koncipientská prax zvyšuje kvalitu advokátov.[3]

    Poznámky pod čiarou:

    [1] Dostupné na internete: http://www.ccbe.eu/fileadmin/user_upload/NTCdocument/2012_table_of_lawyer1_1356088494.pdf

    [2] Dostupné na internete: http://www.ccbe.eu/fileadmin/user_upload/NTCdocument/2012_table_of_lawyer1_1356088494.pdf

    [3] Článok je spracovaný na základe Dôvodovej správy k návrhu zákona, dostupnej na internete: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4869 [online].