Finančné právo



Dňa 12. novembra 2013 bol v Zbierke zákonov uverejnený zákon č. 353/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja. Cieľom novely je zavedenie nových opatrení, ktoré by mali napomôcť znižovaniu administratívnej záťaže najmä pre registrované a evidované daňové subjekty a tiež minimalizácia daňových únikov pri obchodovaní s pohonnými látkami. Novela nadobudla účinnosť 1. decembra 2013 s výnimkou niektorých bodov čl. I, ktoré nadobudli účinnosť 1. januára 2014, prípadne ju nadobudnú až 1. marca 2014.



Snaha finančnej správy zaviesť elektronickú komunikáciu medzi daňovými subjektmi a daňovými úradmi začala už v roku 2012, avšak až po niekoľkých odkladoch bola úspešne implementovaná do informačného systému daňovej správy v rámci reformy daňovej a colnej správy. Príčinou odkladov boli rôzne neočakávané technické problémy, ktoré si vyžiadali zmeny legislatívnej úpravy. Ako to teda konečne vyzerá?



Ministerstvo financií pripravuje v súčasnosti nový spôsob výberu a tiež prerozdeľovania dane z motorových vozidiel. Hlavným cieľom rezortu je zmeniť aktuálne nastavenie dane od roku 2015 tak, aby bolo čo možno najvýhodnejšie pre všetky zúčastnené strany, t.j. pre podnikateľov pôsobiacich v oblasti dopravy, vyššie územné celky a tiež štát. Daň z motorových vozidiel by mala byť podľa nového systému príjmom štátneho rozpočtu.



Podľa súčasnej platnej legislatívy v oblasti pracovného práva je na Slovensku zamestnávateľ povinný zamestnancovi poskytovať za vykonanú prácu mzdu, pričom takáto mzda nemôže byť nižšia ako je minimálna mzda ustanovená osobitným zákonom. V Slovenskej republike každoročne minimálna mzda rastie, pretože jej výška závisí od celkovej ekonomickej a sociálnej situácie v krajine. Aká je hranica minimálnej mzdy na rok 2014 a ako sa postupne jej výška vyvíjala za minulé roky?



Novela zákona č.222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „novela“) bola schválená Národnou radou SR 17. októbra 2013. Novela nadobúda účinnosť od 1.1.2014 a jej hlavným zámerom je vytváranie systematickej legislatívnej podpory boja proti podvodom a daňovým únikom na dani z pridanej hodnoty. Nasledujúci článok prináša viac informácií k vybraným zmenám, ktoré novela zavádza.



Národná rada SR nedávno schválila novelu zákona o dani z príjmov, ktorá so sebou prináša významné zmeny, ktoré sa dotýkajú day to day businessu podnikateľov.



Rozhodnutia slovenských súdov ukladajúce relatívne mierne sankcie dnes umožňujú na Slovensku predstierať formálne podnikateľskú činnosť, pričom v skutočnosti sa jedná o činnosť závislú, pre ktorú slovenský právny poriadok priznáva právnu formu pracovnoprávneho pomeru. Takto fingujúca osoba tým získa vyšší čistý príjem a zamestnávateľ si tak zníži náklady predovšetkým úsporou na odvodových povinnostiach. Obeťami zneužívania tohto nekonzistentného systému sú všetci ostatní. 



Od januára 2014 sa návrhom opatrenia Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny mení maximálna suma mesačného príjmu z dohody o brigádnickej práci študentov. Nové opatrenie zohľadňuje najmä aktuálnu situáciu rastu životných nákladov študentov stredných a vysokých škôl.



Ľudia sa ma často pýtajú ako a kedy zdaňovať nehnuteľnosti. Aby som sa nemusel stále opakovať, pripravil som si pre vás krátky článok k tejto problematike. Budem sa obmedzovať iba na zdaňovanie príjmov fyzických osôb z predaja nehnuteľnosti.



Daňové právo je vo všeobecnosti považované za zložité právne odvetvie s množstvom rôznych nástrah, ktoré môže vyústiť do nepríjemných daňových konsekvencií. Napriek tomu, že existujú daňové zákony, ktoré by mali dávať odpoveď na akúkoľvek daňovú otázku, nie vždy je tomu tak. Právna istota častokrát naráža práve na vágnosť a nejednoznačnosť právnych predpisov, daňové právo nevynímajúc. Pre podporu právnej istoty preto Ministerstvo financií SR na podnet predstaviteľov súkromného sektora plánuje zaviesť inštitút tzv. záväzných stanovísk.



Konsolidačný balíček, ktorého veľká časť sa nachádza na príjmovej strane verejných rozpočtov a ktorého významná časť nadobúda účinnosť 1. januára 2013 zvyšuje dopyt dotknutých podnikateľských subjektov po daňovo-odvodovej optimalizácii. Táto analýza má za úlohu zanalyzovať daňovo-odvodové dopady novej právnej úpravy na dve najčastejšie využívané právne formy podnikania, a síce samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), kam zaraďujeme aj živnosti a spoločnosti s ručením obmedzeným (SRO).