Finančné právo



Rozhodnutia slovenských súdov ukladajúce relatívne mierne sankcie dnes umožňujú na Slovensku predstierať formálne podnikateľskú činnosť, pričom v skutočnosti sa jedná o činnosť závislú, pre ktorú slovenský právny poriadok priznáva právnu formu pracovnoprávneho pomeru. Takto fingujúca osoba tým získa vyšší čistý príjem a zamestnávateľ si tak zníži náklady predovšetkým úsporou na odvodových povinnostiach. Obeťami zneužívania tohto nekonzistentného systému sú všetci ostatní. 



Od januára 2014 sa návrhom opatrenia Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny mení maximálna suma mesačného príjmu z dohody o brigádnickej práci študentov. Nové opatrenie zohľadňuje najmä aktuálnu situáciu rastu životných nákladov študentov stredných a vysokých škôl.



Ľudia sa ma často pýtajú ako a kedy zdaňovať nehnuteľnosti. Aby som sa nemusel stále opakovať, pripravil som si pre vás krátky článok k tejto problematike. Budem sa obmedzovať iba na zdaňovanie príjmov fyzických osôb z predaja nehnuteľnosti.



Daňové právo je vo všeobecnosti považované za zložité právne odvetvie s množstvom rôznych nástrah, ktoré môže vyústiť do nepríjemných daňových konsekvencií. Napriek tomu, že existujú daňové zákony, ktoré by mali dávať odpoveď na akúkoľvek daňovú otázku, nie vždy je tomu tak. Právna istota častokrát naráža práve na vágnosť a nejednoznačnosť právnych predpisov, daňové právo nevynímajúc. Pre podporu právnej istoty preto Ministerstvo financií SR na podnet predstaviteľov súkromného sektora plánuje zaviesť inštitút tzv. záväzných stanovísk.



Konsolidačný balíček, ktorého veľká časť sa nachádza na príjmovej strane verejných rozpočtov a ktorého významná časť nadobúda účinnosť 1. januára 2013 zvyšuje dopyt dotknutých podnikateľských subjektov po daňovo-odvodovej optimalizácii. Táto analýza má za úlohu zanalyzovať daňovo-odvodové dopady novej právnej úpravy na dve najčastejšie využívané právne formy podnikania, a síce samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), kam zaraďujeme aj živnosti a spoločnosti s ručením obmedzeným (SRO).



Tento príspevok obsahuje výpočet základných zmien, ktoré so sebou prináša novela zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty. Hlavným motorom zmien v úpravy dani z pridanej hodnoty bol fakt, že Slovensko má obrovské nedostatky vo výbere DPH a v boji proti daňovým podvodom. Okrem toho Novela zákona predstavuje reakciu na povinnú transpozíciu príslušnej legislatívy Európskej únie.



Táto analýza poukazuje na potenciálny nesúlad čerstvého rozhodnutia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky s nedávnou judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie v súvislosti s dôkazným bremenom pri daňovej kontrole a práve na odpočet dane z pridanej hodnoty. Daňovým subjektom sa preto možno vytvára nový priestor na účinnú ochranu svoju práv.



Žijeme v 21. storočí, v ktorom na nás dopady finančného trhu číhajú na každom kroku a ani o tom nevieme. Táto časť preto v krátkosti zadefinuje finančný trh, tak, aby tomu každý porozumel a každý si vedel predstaviť v základných rámcoch jeho fungovanie v oblasti práva.



Tento príspevok v krátkosti predostiera základný právny rámec fungovania colného práva na Slovensku v spojitosti s právom Európskej únie.



S účinnosťou od 1.1.2012 sa administrácia daní riadi novým právnym predpisom; zákonom č. 563/2009 Z.z. o správe daní (Daňový poriadok). Tento zákon so sebou priniesol niekoľko zmien v daňovom konaní, na ktoré by si daňový subjekt mal dať pozor.

Strana 5 z 5