Obchodné právo



Podnikatelia budú mať od mája 2021 menej povinností voči štátu a samosprávam a zjednoduší sa zriaďovanie a prerušovanie živnostenských oprávnení. S takýmto návrhom prichádza novela zákona o živnostenskom podnikaní, ktorá sa aktuálne nachádza v legislatívnom procese s ukončeným medzirezortným pripomienkovým konaním. Nižšie Vás prevedieme zmenami vyplývajúcimi  z návrhu zákona, ktorého účinnosť sa navrhuje na 1. mája 2021.



Ak si prajete založiť živnosť s ručením obmedzeným - s.r.o. elektronicky, ušetríte tak polovicu poplatkov ako by ste tak urobili fyzicky, priamo na pobočke, čo by Vás vyšlo 300€. Taktiež v prípade, ak budete svoje podnikanie ohlasovať prostredníctvom jednotného kontaktného miesta - JKM, bude poplatok znížený o polovicu. Zároveň, na tomto pracovisku vykonajú aj zápis do obchodného registra trestov SR - ORSR.



Sociálna poisťovňa vo februári odoslala 9 265 SMS a e-mailov, v ktorých upozornila 6 772 zamestnávateľov na neodovzdané povinné mesačné výkazy za zamestnancov. Išlo o výkazy za december 2019.



Dňa 01. 11. 2019 vstúpil do účinnosti zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o geoblockingu). Čo prináša a ako vás bude po nvom chrániť Slovenská obcodná inšpekcia (SOI), zistíte nižšie v článku.



Reklama predstavuje už dlhodobo integrálnu súčasť obchodného života. V súčasnej dobe predstavuje jeden z veľmi dobrých nástrojov, ktorým sa snažia súťažitelia lepšie presadiť svoje produkty, tovary, alebo služby a jednou z možností ako sa stať najlepším na trhu. Z uvedeného vyplýva, že niekedy práve prostredníctvom reklamy môže dôjsť k vymknutiu spod kontroly do takej miery, ktorého následkom je to, že voči spotrebiteľovi pôsobí klamlivo, zavádzajúco, nekalosúťažne.



Kúpa a predaj tovarov a služieb cez internetové platformy je dnes jedna z najvyužívanejších foriem obchodu. Takýto portál vlastní aj spoločnosť Amazon, na ktorého portáloch umiestňujú svoje produkty a služby tretie strany, veľakrát neznámi predajcovia, ktorých právny vzťah k tovaru a niekedy aj identitu nemožno celkom overiť. Problém nastáva v prípade, ak začne takýto predajca či ním uvedený tovar porušovať zákon či napríklad práva k ochrannej známke. Koho možno v takomto prípade žalovať a zložitejšia otázka, od koho možno žiadať, aby takýto tovar z portálu odstránil či konkrétny tovar dokonca vydal poškodenému? Mal by byť za propagáciu takéhoto tovaru zodpovedný aj Amazon? Aj týmto otázkam sa budeme venovať v dnešnom vydaní čerstvých správ zo Súdneho dvora EÚ.



Celospoločenská diskusia o klimatických problémoch vo svete neustále silnie. Začína presahovať aj do odvetví, ktoré by na prvý pohľad nemali byť týmito otázkami dotknuté a ktoré na životné prostredie nemajú priamy negatívny vplyv. Jedným z týchto odvetví je aj finančný sektor. Odborníci začínajú chápať, že boj s klimatickými zmenami sa bez podpory finančného sektora zrejme nebude dať presadiť.



Online portál ponúkajúci služby vyznávačom jogy po celom svete. Zariadenie, ktoré má potenciál zachrániť tisícky životov v ďalekej Afrike. Online platforma pre novú generáciu opatrovateľských služieb. Praktické právne problémy rozbehnutého vzdelávacieho projektu, ktorý hravou formou motivuje deti k programovaniu. Ekologický projekt, ktorý ponúka možnosť uzdraviť zelené pľúca našej planéty vysádzaním stromov. Zvyšovanie angažovanosti zamestnancov prostredníctvom jednoducho ovládateľnej aplikácie. Startupy, ktoré rastú na Slovensku.



Pozícia CFO je veľmi náročná a zodpovedná. Čo však finančný riaditeľ potrebuje na to, aby bol úspešný? Okrem odborných znalostí, strategického myslenia a manažérskych zručností je to tiež neustály prísun inšpirácie. CFO potrebuje horieť, no nesmie vyhorieť.



Európsky súdny dvor sa v prípade známej obchodnej platformy, Amazon, zaoberal otázkou dostupnosti internetového predajcu z pohľadu ochrany spotrebiteľa. Aké opatrenia je predajca povinný urobiť, aby bol pre spotrebiteľa dostatočne dostupný?  Môže zákon od predajcu na internete žiadať, aby sprístupňoval telefónne číslo alebo postačí aj obyčajný e-mailový kontakt?



Letné obdobie predstavuje čas, kedy mnohí z nás siahajú po možnosti využitia leteckej dopravy, za účelom dostať sa do vybranej destinácie. Letenky si mnohokrát zakupujeme v rámci balíkov poskytnutých cestovnými kanceláriami, spolu s ubytovaním, stravou a inými službami. Čo však urobiť, ak Vám let zrušia? Máte právo žiadať náhradu nákladov v cestovnej kancelárii alebo u leteckého dopravcu? Odpoveď nájdete v dnešnom článku.

Strana 1 z 11