Analýzy



Úprava mladistvých osôb tvorí významnú oblasť právnych vzťahov v právnych poriadkoch mnohých vyspelých štátov. Významnosť týchto vzťahov v slovenskom právnom poriadku je zvýraznená, okrem iného, aj osobitnou úpravou trestného stíhania u mladistvých. Trestnoprávna úprava mladistvých osôb je obsiahnutá predovšetkým v Trestnom zákone a Trestnom poriadku, následne priblížime jej najzákladnejšie rozdiely.



Zákon č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov svojim obsahom v čl. II. priniesol do Trestného zákona znenie nového alternatívneho trestu „zákazu účasti na verejných podujatiach“. Kedy vám súd môže uložiť takýto trest? Čo je účelom tohto trestu a v akom rozsahu ho môže súd uložiť? Je to vhodné preventívne opatrenie proti diváckemu násiliu? Viac sa dozviete v trestnoprávnej analýze najnovšieho alternatívneho trestu.



Policajný vyšetrovateľ obvinil dňa 23. 4. 2014 muža z obce Horné Srnie v Trenčianskom okrese zo zločinu opustenia dieťaťa. Obvinený v novembri predošlého roka odišiel z bytu v Nemšovej a nechal v ňom zamknuté svoje ročné a štvorročné dieťa. Aké konanie napĺňa znaky trestného činu opustenia a odloženia dieťaťa a aký je medzi nimi základný rozdiel? Aké následky môže mať takýto čin?



Dňa 10. apríla 2014 Ústavný súd Českej republiky (ďalej ako „ÚS ČR“) zamietol ústavnú sťažnosť týkajúcu sa namietaného porušenia čl. 8 odst. 2 a 5 a čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základných práv a slobôd (ďalej ako „Listina“). Sťažovateľ nepovažoval dôvody, pre ktoré bolo súdmi zasiahnuté do jeho osobnej slobody (dôvody útekovej väzby), za dostatočné, preto sa obrátil na ÚS ČR.



Ministerstvo vnútra SR informovalo o skutočnosti, že polícia je na aktuálne voľby prezidenta Slovenskej republiky pripravená. Prijali opatrenia na zabezpečenie nerušenej prípravy, ale aj samotného priebehu voľby prezidenta. Zvýšený počet policajných hliadok bude venovať svoju pozornosť volebným miestnostiam, sídlam okrskových a obvodných volebných komisií, sídlu Ústrednej volebnej komisie a taktiež aj iným miestam, kde môže prísť k porušeniu zákona napríklad vo forme spáchania trestného činu volebnej korupcie alebo trestného činu marenia prípravy a priebehu volieb a referenda. O aké konanie a následné sankcie ide v prípade naplnenia znakov skutkových podstát spomínaných trestných činov?



Ste športovec a stal sa vám športový úraz? Zlomil vám protihráč nohu/ruku, ste práce neschopný a hrozí vám dlhá rehabilitácia? Samozrejme, ak ste „pripoisteným športovcom“ môžete byť šťastlivec a získať od svoje poisťovne „bolestné“ a zároveň vždy môžete využiť náhradu nemajetkovej ujmy v rovine súkromnoprávnej. Je však možné uplatniť v takomto prípade aj trestnoprávnu zodpovednosť?



Skutočnosť, že nielen na Slovensku sa rozmáha kriminalita korporácii resp. právnických osôb nie je žiadne nóvum a práve takáto vo veľkej miere latentná trestná činnosť (daňové trestné činy, trestné činy korupcie a pod.) predstavuje závažný politický, ekonomický a sociálny problém a preto zavedenie efektívnej právnej úpravy je nevyhnutnosťou. Aké formy trestania právnických osôb poznáme a kde sa uplatňujú?



Všeobecné súdy verzus Ústavný súd SR, tak by bolo možné pomenovať rozhodnutie nášho ochrancu ústavnosti vo veci namietaného porušenia základného práva na osobnú slobodu (podľa čl. 17 ods. 2 a 5 Ústavy Slovenskej republiky) a práva na slobodu a bezpečnosť (podľa čl. 5 ods. 1 a 4 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd). Ústavný súd SR vo veľmi dobre odôvodnenom náleze určil za protiústavnú väzbu sťažovateľa (obvineného), ktorá celkovo trvala viac než 10 rokov. 



Táto analýza sa venuje problematike obchádzaniu zákona pri zamestnávaní pracovníkov zo strany zamestnávateľov ako aj zamestnancov s cieľom platiť menej na daniach a odvodoch a snaží sa nastoliť trestnoprávnu rovinu tejto problematiky v oblasti daňových trestný činov.