Registračné poplatky za prepis auta 2023

Čo nového nám prinesú nasledovné mesiace? Ak uvažujete o kúpe vozidla pozrite si zmeny v právnej úprave poplatku za zápis držiteľa vozidla, tzv. registračného poplatku účinného od 1. apríla 2023.

Jozef Onačilla 20. 03. 2023 7 min.

    Prijímanie legislatívnych noriem ovplyvňujúcich veľké množstvo občanov by malo vždy prechádzať dôslednou právnou analýzou. Navrhovatelia by sa mali vysporiadať s námietkami a pripomienkami oponentúry a zabezpečiť čo najvhodnejšiu formu právnej úpravy tak, aby nespôsobovala právny alebo skutkový chaos v predmetnej tématike. Tento ideálny stav sa nie vždy darí zákonodarcom naplniť, a je v praxi skôr výnimkou ako pravidlom. Inak tomu nebolo ani pri zmene zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, ktorého autorom bol poslanec Národnej rady SR Marián Viskupič. Napriek skutočnosti, že je súčasná vláda v demisii a vetovaniu tohto návrhu zákona zo strany prezidentky SR, parlamentná väčšina schválila navrhovanú podobu zákona, len aby po tlaku verejnosti schválila opravnú novelu predchádzajúcej novely zákona. Okrem iného zavádza aj zmenu v právnej úprave poplatku za zápis držiteľa vozidla, tzv. registračného poplatku a to s účinnosťou pôvodne od 1. apríla 2023, a v zmysle novely schválenej dňa 15. marca 2023 od 1. júla 2023.

    Právna úprava do 1. apríla 2023

    Súčasná podoba zákona o správnych poplatkoch účinná do 1. apríla 2023 určuje pomerne jednoduchý vzorec pre poplatok za zápis držiteľa vozidla do evidencie vozidiel. Suma poplatku za evidenciu vozidla závisí nielen od výkonu motora, ale aj od hodnoty vozidla, ktorá sa s vekom  vozidla znižuje. Práve pomer hodnoty vozidla k veku vozidla je vyjadrený koeficientom priamo uvedeným v konkrétnej položke sadzobníka poplatkov, ktorým sa suma poplatku zodpovedajúca výkonu motora znižuje.

    Rovnako sa zavádza aj možnosť individuálneho ohodnotenia vozidla znaleckým posudkom obstaraným poplatníkom vo vlastnej réžii. Návrh tiež zavádza 50 % zníženie sadzieb poplatku na vozidlá s alternatívnymi palivami a pohonom ako vozidlá s pohonom na CNG, LNG, vodík, hybridné motorové vozidlá a hybridné elektrické vozidlá, čím sa podporuje znižovanie tvorby emisií v doprave. Výška registračného poplatku sa vypočíta ako súčin sadzby poplatku podľa výkonu motora vozidla a koeficienta zostatkovej hodnoty vozidla podľa jeho veku, pričom tieto údaje obsahujú tabuľky, ktoré sú súčasťou tohto zákona. Tento výpočet platí pre kategórie vozidiel typu L a M1, pričom ostatné  kategórie vozidiel mali poplatok stanovený pevnou sumou vo výške 33 eur.

    Právna úprava od 1. apríla 2023

    Úprava zákona s účinnosťou od 1. apríla 2023 ruší koeficient vozidla podľa veku, a nahradí ho ekologický koeficient vozidla, ktorý bude dosadený do rovnice výpočtu poplatku. Ekologický koeficient sa určuje podľa druhu paliva vozidla, a zároveň podľa dátumu registrácie vozidla. Najvyšší ekologický koeficient budú mať staršie ročníky vozidiel, kde sa poplatok za zápis v závislosti od výkonu motora môže vyšplhať až na 3900 eur.

    Nové znenie zákona počíta s niekoľkými kategóriami vozidiel. Prvá kategória budú vozidlá s dátum prvej registrácie do 31. decembra 1982. Druhú kategóriu vozidiel budú tvoriť vozidla s naftovým druhom paliva alebo kombináciou nafty a hybridu. Tretia kategória budú vozidlá s pohonom typu benzín, benzín a hybrid, benzín a LPG, CNG s iným palivom, LPG s iným palivom a LNG s iným palivom. Ako príklad z tabuliek možno uviesť prihlásenie 10-ročného vozidla  s výkonom motora 180 kW.  V súčasnosti by poplatok bol vyrubený vo výške 304 eur, a podľa úpravy platnej od 1. apríla 2023 by poplatok za to isté auto stúpol na 1140 eur. Novela zavádza aj povinnosť platby tohto poplatku žiadateľa o tento evidenčný úkon, namiesto nového vlastníka vozidla ako to stanovuje súčasná podoba zákona.

    Zámer navrhovateľa

    Navrhovateľ tejto novely zákona ako dôvod na takúto zmenu uviedol, že stará úprava obsahovala veľmi vysoký registračný poplatok pri nových vozidlách a novších ojazdených autách, pričom poplatok sa postupne znižoval s vekom vozidla. Pri starých vozidlách bol poplatok najmenší, pričom takúto úpravu majú v Európskej únii iba Slovenská republika a Malta. Podľa poslanca to teda motivuje k dovozu a kúpe starších vozidiel, ktoré majú negatívne dosahy na životné prostredie. Zavedením ekologického koeficientu vozidla sa má zatraktívniť kúpa nového vozidla, ktoré je šetrnejšie k prírode, a zároveň sankcionovať ľudí, ktorý by sa rozhodli pre staršie ročníky s benzínovým či naftovým motorom. Zároveň podotýka, že tieto zmeny sa dotknú iba asi 14 % ľudí pri registrácii vozidla, pričom extrémne poplatky sa budú týkať iba relatívne malého počtu starých vysoko výkonných vozidiel.

    Oprava novely

    Vzhľadom na vysoké rozhorčenie zo strany verejnosti s takouto právnou úpravou sa rozhodla skupina poslancov Národnej rady SR v zložení Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons predložiť ďalšiu zmenu zákona o správnych poplatkoch. Cieľom návrhu zákona je znížiť správny poplatok pri zápise nového držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 v prípade, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla, a to o 70%, najviac však na 33 eur. Dôvodom je, že výška správneho poplatku pri zápise do evidencie vozidiel je závislá od výkonu motora, pričom v tejto výške sa zohľadňuje viacero faktorov spojených s užívaním takéhoto vozidla, napr. viac emisií, väčšia záťaž na vozovku a tým jej opotrebovanie a potreba opráv atď., s čím sú spojené náklady štátu na odstraňovaní dôsledkov týchto záťaží.

    Pri ďalšom predaji ojazdeného motorového vozidla novému majiteľovi a pri zápise nového držiteľa takéhoto vozidla však už výška správneho poplatku podľa výkonu motora stráca svoj zmysel, keďže vyššie pomenované faktory už boli zohľadnené vo výške správneho poplatku pri prvom zápise vozidla. Počas existujúceho právneho stavu, ktorý nastane po zmene zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, teda  k 1.4.2023, tak môžu nastať situácie, že staršie vozidlá s výkonom nad 154 kW budú takmer nepredajné, keďže ich trhová hodnota bude nižšia, ako poplatok za administratívny prepis na nového majiteľa. Hrozí preto, že ich noví majitelia nebudú prepisovať na seba, ale ich budú prevádzkovať na pôvodného majiteľa, čím vzniká riziko právnych sporov pri uplatňovaní objektívnej zodpovednosti, povinného ručenia, využívaní diaľnic, parkovacích systémov a podobne. Predkladatelia preto navrhujú, aby sa poplatok výrazne znížil, ak neprichádza k zmene evidenčného čísla vozidla pri prepise na nového majiteľa. V prípade, ak sa nemení evidenčné číslo, odpadajú nielen náklady na vyhotovenie nových tabuliek, ale sa znižuje aj náročnosť procesu pre príslušné orgány. Z tohto dôvodu pri zápise nového držiteľa výška správneho poplatku by mala zohľadňovať tieto skutočnosti.

    Definitívna úprava zákona

    Poslanci NR SR dňa 15. marca 2023 nakoniec schválili nový návrh zákona o správnych poplatkoch poslanca Mariána Viskupiča, ktorým zmenili právnu úpravu, ktorá mala nadobudnúť platnosť od 1. apríla. Táto novela reaguje na negatívne reakcie spojené s neúmerne vysokými poplatkami za registráciu istého typu áut, a stanovuje maximálny registračný poplatok vo výške 1000 eur, namiesto pôvodnej maximálnej výšky 3900 eur. Návrh zákona zníži počet výkonových kategórií motora so sadzbami priaznivejšími pre poplatníkov, a upravuje už zavedené ekologické koeficienty vozidla, pričom zmierňuje výšku ekologického koeficientu pre staršie vozidlá. Novela upravuje výpočet poplatku spôsobom, ktorý výrazne znižuje pôvodne navrhované sumy poplatkov v niektorých prípadoch až o polovicu, a zavádza maximálny poplatok na nové autá vo výške 400 eur.

    Chaotické prijímanie zákonov a iných právnych predpisov bez širšej debaty a znalosti ich dopadov, sa v očiach verejnosti, a to ako laickej tak odbornej, už pomerne tradične spája so súčasnou vládou v demisii a ich poslancami. Zavedenie extrémnych poplatkov pri evidencii starších vozidiel v čase dvojcifernej inflácie, neúmerného zdražovania, vysokej miery krachovania podnikov alebo živnostníkov a  prepúšťania v dôsledku vysokých prevádzkových nákladov, sa javí ako minimálne politicky absurdné. Odôvodnenie, že takto si ľudia v súčasnej situácii budú kupovať nové drahé elektromobily, prípadne majú byť sankcionovaní, ak si ich dovoliť nemôžu, pôsobí ako odtrhnutie od reality. Fakt, že iná skupina poslancov musí takúto legislatívnu nedokonalosť naprávať ďalšou úpravou ešte neúčinnej novely, len aby nakoniec schválili úplne iný návrh zákona vychádzajúci v ústrety verejnosti a kritikom, podčiarkuje nedôslednosť celého procesu prijímania právnej úpravy ohľadom poplatkov. Sústredenie sa na kvalitu životného prostredia a jeho ochrana je jeden z pilierov úspešnej modernej spoločnosti, ale takáto snaha zákonodarcu nesmie mať podobu bezhraničnej a neodbornej legislatívnej absurdity, ktorú je potrebné niekoľkonásobne meniť v krátkom časovom období pred nadobudnutím účinnosti.