Nahlasovať pobyt je možné od 1.1.2014 už aj elektronicky

Na webovej stránke Elektronické služby Ministerstva vnútra https://portal.minv.sk/ je možné prostredníctvom eID karty a zaručeného elektronického podpisu zariadiť niektoré veci týkajúce sa prihlásenia, resp. odhlásenia trvalého či prechodného pobytu ako aj získania potvrdení o nich. Ide o ďalší z krokov pri elektronizácii verejnej správy.

Redakcia 11. 01. 2014 3 min.
    E-government E-government PENonline.sk

    Nové elektronické občianske preukazy – tzv. eID karty

    Od decembra 2013 vydáva Slovenská republika nové občianske preukazy – tzv. eID karty (elektronické identifikačné karty). Legislatívne je tento stav premietnutý v novele zákona č. 224/2006 Z.z. o občianskych preukazoch. Takéto občianske preukazy majú oproti tým predošlým na zadnej strane elektronický kontaktný čip, na ktorom sú uložené údaje občana uvedeného na občianskom preukaze ako meno, priezvisko, adresa, dátum narodenia a údaje o platnosti dokladu. V prípade záujmu môže čip obsahovať aj údaje potrebné pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu, ktorý bude rovnocennou náhradou klasického ručného podpisu.

    Bezpečnosť údajov uložených v čipe chráni okrem bezpečnostných mechanizmov osobný kód, ktorý si zvolí držiteľ preukazu. Pri elektronickej komunikácii s štátnymi či neštátnymi inštitúciami tento kód spolu s ID kartou slúži na zistenie a overenie totožnosti. Zadanie osobného kódu a aktivácia eID karty nie je povinná, záleží len na držiteľovi preukazu či sa rozhodne využívať elektronické služby.

    Ak sa občan rozhodol pre využívanie elektronických služieb a  určil si svoj  osobný kód, pri preberaní nového dokladu s kontaktným čipom má možnosť požiadať pracovisko oddelenia dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru o vydanie kvalifikovaného certifikátu na tvorbu zaručeného elektronického podpisu.Ak sa občan rozhodne pre používanie zaručeného elektronického podpisu, pri preberaní eID karty si zvolí svoj PIN  a môže si zvoliť aj PUK. Vydanie  certifikátu s platnosťou na 5 rokov je bezplatné. Kvalifikovaný certifikát je elektronický dokument, ktorým vydavateľ potvrdzuje, že v certifikáte uvedený verejný kľúč patrí držiteľovi certifikátu. Verejný kľúč je informácia slúžiaca na overenie správnosti zaručeného elektronického podpisu.

    Napokon ďalšou podmienkou pre elektronickú komunikáciu prostredníctvom eID kariet je mať čítačku čipových kariet spolu s nainštalovaným programom pre prácu s eID kartami. Každý občan, v prípade aktivácie elektronických služieb, dostane bezplatne jednu čítačku. Doba platnosti občianskych preukazov zostáva nezmenená, t.j. 10 rokov. Nie je stanovená ani povinnosť výmeny dosiaľ platných občianskych preukazov.[1]

    Nahlasovať pobyt je možné aj cez internet

    Práve držitelia aktivovanej  eID karty a zaručeného elektronického podpisu majú od 1. januára k dispozícii niektoré služby z agendy hlásenia trvalého a prechodného pobytu, vrátane získania  potvrdení online na stránke https://portal.minv.sk/ ,ktoré  sa nachádzajú v záložke ŽIVOTNÉ SITUÁCIE, kde majú postupne pribudnúť služby z oblasti dopravných evidencií, registra obyvateľov, matrík a z ďalších  agend.  Agenda hlásenia pobytu je legislatívne upravená zákonom č. 190/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.  253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov a registri obyvateľov SR.[2]



    [1]Informácia Ministerstva vnútra SR. Dostupné na