Analýzy

Mestská polícia verzus štátna polícia – komparácia oprávnení v doprave

Policajný zbor, ako ozbrojený bezpečnostný zbor, plní viaceré úlohy vymedzené zákonom č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „zákon o PZ“). Medzi tieto úlohy patrí aj vykonávanie dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. V tejto súvislosti príslušníkom Policajného zboru (ďalej ako „štátny policajti“) zákon o PZ alebo iné zákony zverujú rôzne oprávnenia.

Nie každé porušenie dopravných predpisov je priestupkom

Nepatrné prekročenie rýchlosti, zastavenie alebo státie v rozpore so zákonom, či nezapnuté svetlá za bieleho dňa – uvedené povinnosti porušil zrejme už každý vodič. Pre ich nízku závažnosť sú aj niektorí policajti zhovievavejší a za ich porušenie uložia priestupcovi pokutu v minimálnej výške, spravidla 10 až 20 EUR. Jedná sa ale naozaj o priestupok?

Ochrana osobnosti vs. ochrana osobných údajov a právo na zabudnutie

Súčasná právna úprava poskytuje dve základné formy ochrany osobnostnej sféry jednotlivca. Prvou je pomerne zastaraná právna úprava ochrany osobnosti ustanovená Občianskym zákonníkom adruhou je v súčasnosti už pomerne notoricky známa úprava ochrany osobných údajov označovaná skratkou GDPR. Hoci ide o dva autonómne prvky súvisiace s ochranou osobnosti a súkromia jednotlivca sme nútení rozlišovať medzi týmito dvoma právnymi inštitútmi.

Slovensko digitálnou daňou pre UBER, Booking, Taxify a iných spáchalo ťažký hriech

Digitálnu daň by sme možno vedeli prirovnať ku konaniu banky, ktorá vám pri 5 ročnej fixácii na hypotéke po 2 rokoch jednostranne navýši desaťnásobne úrok. Ani toto prirovnanie však nie je úplne presné, keďže Slovensko pri digitálnej dani figuruje aj ako exekútor. Núti totiž osoby vyplácajúce sumy digitálnym platformám zrážať daň, pokiaľ si tie na Slovensku nezaložia stálu prevádzkareň. A to napriek tomu, že príslušné medzinárodné zmluvy Slovensku zakazujú tieto príjmy zdaňovať. 

Riziká spojené so spracúvaním osobných údajov

Riziko k podnikaniu nevyhnutne patrí rovnako ako aj veľká miera zodpovednosti. V dnešnom podnikateľskom svete sledujeme silnejúci trend vedúci podnikateľov k väčšej spoločenskej zodpovednosti a dodržiavaniu verejnoprávnych regulácií.  Jednou z najregulovanejších oblastí je práve oblasť regulácie ochrany osobných údajov, ktorá so sebou prináša podnikateľom viaceré výzvy, riziká a administratívne povinnosti. Finančné riziko, reputačné riziko, strata konkurenčného postavenia, či dôvery Vašich klientov a obchodných partnerov - tým všetkým vedia byť nedostatočne riadené a chránené osobné údaje „pretekajúce“ v nulách a jednotkách cez Vaše informačné systémy.

Kedy môže mestský policajt vykonať tzv. „bezpečnostnú prehliadku“?

Podľa čl. 16 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky je nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia zaručená. Súkromie je sféra života človeka, do ktorej nemôže nikto zasahovať (ani štátne orgány) bez jeho súhlasu. Do tejto sféry spadajú informácie a veci, ktoré jednotlivec pred verejnosťou utajuje, teda má záujem, aby neboli verejne prístupné, pokiaľ sám neurobí inak. Obmedziť právo na súkromie a nedotknuteľnosť osoby možno len v prípadoch ustanovených zákonom. Takýmto zákonom je napríklad Trestný poriadok, zákon o Policajnom zbore, či zákon o obecnej polícii, ktoré vo svojich ustanoveniach upravujú inštitút tzv. bezpečnostnej prehliadky, ktorý je spôsobilý narušiť súkromie jednotlivca.

Pokuta za pitie alkoholu na verejnosti

V tejto vynikajúcej analýze sa dozviete či napríklad môžete dostať pokutu za popíjanie piva na verejnosti. 

Posúdenie vplyvu na ochranu údajov podľa GDPR

Nie, nie je to „nový“ bezpečnostný projekt. Avšak z pohľadu slovenského podnikateľa ide zase o to isté. Opäť od neho regulácia vyžaduje zložité a administratívne náročné posudzovanie záležitostí, ktorým nerozumie a vo väčšine prípadov ani nepovažuje za dôležité rozumieť. Bohužiaľ dávame mu za pravdu. Akademické hodnotenie rizík a právne váženie proporcionality spracúvania osobných údajov so záujmami prevádzkovateľa z hľadiska nevyhnutnosti dosahovania stanovených cieľov, a to navyše podľa predstáv a „roztopaše“ úradníkov nezvládne každý. Otázna zostáva aj reálna pridaná hodnota pre praktickú ochranu osobných údajov. Prečítajte si viac o najzložitejšej administratívnej povinnosti, ktorú prináša GDPR.

Aká je prax pri výkone kontroly spracúvania osobných údajov?

V drvivej väčšine prípadov spracúvania osobných údajov, ktoré skončia pokutou je na začiatku problému kontrola. Čo predchádza samotnému výkonu kontroly? Ako samotná kontrola prebieha a na čo sa v praxi zameriava? Ako je vhodné sa správať a ako procesne postupovať? Vnasledujúcich riadkoch Vám dáme na tieto otázky uspokojivé odpovede.

Oprávnenie policajta požadovať preukázanie totožnosti

Musíte alebo môžete predložiť občiansky preukaz policajtovi na preukázanie totožnosti? Táto vynikajúca analýza vám dá odpoveď na mnoho otázok spojených s občianskym preukazom.