eCall – zneužívanie tiesňovej linky

Všetky nové autá v EÚ musia byť od roku 2018 povinne vybavené tlačidlom eCall, ktoré zabezpečuje automatické bezplatné volanie na tiesňovú linku 112 v prípade vážnej dopravnej nehody. Aktivovať tlačidlo je možné aj manuálne. Aj vy ste už počuli, že za zneužitie tohto tlačidla môžete dostať nemalú pokutu? Poďme sa teda na to spolu pozrieť podrobne.

Martina Vanc 29. 09. 2022 4 min.

    Ak si kúpite nový model auta schválený do výroby po 31. marci 2018, musí v ňom byť nainštalovaný systém eCall využívajúci linku 112. V aute ho môžete nájsť ako samostatné tlačidlo s označením napr. SOS. Uvedené neplatí pre všetky autá, ale len pre tie, ktoré majú menej ako 8 sedadiel, okrem toho sem patria aj ľahké úžitkové vozidlá. Ak máte staršie auto, ktoré je už zaregistrované, nie ste povinný dodatočne si nainštalovať systém eCall. Inštalácia však je možná vo vozidlách, ktoré spĺňajú technické požiadavky.

    Systém eCall

    Všetky krajiny EÚ využívajú systém eCall. Ak sa stanete účastníkom vážnej dopravnej nehody na území EÚ, systém vás automaticky prepojí na najbližšie centrum pomoci v tiesni podľa toho, kde sa práve nachádzate. Vďaka tomu môžete komunikovať s operátorom a poskytnúť mu dôležité informácie. Okrem toho vaše auto prenáša centru dátové údaje, podľa ktorých operátor lepšie vyhodnotí situáciu a zasiahne. Ide o údaje ako:

    • presná poloha vozidla,

    • čas nehody,

    • identifikačné číslo vozidla a

    • smer jazdy.

    Výhodou automatickej aktivácie je, že operátor môže na miesto nehody vyslať jednotky aj v prípade, že je posádka v bezvedomí a nedokáže si pomoc privolať sama (napr. aj stlačením tlačidla eCall). Tento systém však v žiadnom prípade neslúži napr. na privolanie odťahovej služby - tiesňová linka eviduje aj takéto prípady.

    eCall a ochrana súkromia a osobných údajov

    ,,Systém eCall vo vašom vozidle sa aktivuje len v prípade, keď sa vaše vozidlo dostane do vážnej dopravnej nehody. Za normálnych okolností systém nie je aktivovaný. To znamená, že počas bežnej jazdy nedochádza k žiadnemu sledovaniu (registrovaniu polohy vášho vozidla či monitorovaniu vášho šoférovania) ani k prenosu údajov.

    Keď sa volanie uskutočňuje prostredníctvom systému eCall využívajúceho linku 112, vaše osobné údaje sa spracúvajú v súlade s pravidlami EÚ týkajúcimi sa ochrany údajov. To znamená, že pohotovostná služba dostane len obmedzené množstvo údajov, ktoré potrebuje na vyriešenie situácie, vaše údaje sa neuchovávajú dlhšie, než je nevyhnutné, a odstránia sa, keď už nie sú potrebné,"

    uvádzajú oficiálne webové stránky EÚ.

    Hrozí za zneužitie eCall pokuta?

    Stretli sme sa so „strašiakmi“, ako za stlačenie tlačítka eCall bude osoba ihneď pokutovaná bez ohľadu na to, či išlo o náhodné stlačenie a pod.

    Podľa § 19 ods. 1 zákona č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov sa priestupku na úseku integrovaného záchranného systému dopustí ten, kto

    ,,zneužije linku tiesňového volania tým, že úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne blokuje linku tiesňového volania neodôvodneným volaním alebo neodôvodneným zaslaním krátkej textovej správy (SMS)."

    Za tento priestupok môže okresný úrad uložiť pokutu až do výšky 1659 eur. Na otázky ohľadom pokuty sme sa pýtali kompetentných, a to Ministerstva vnútra SR.

    Ide o zneužitie, ak osoba nedopatrením stlačí tlačidlo eCall?

    Ak osoba v automobile nedopatrením aktivuje volanie eCall, nepovažujeme to za zneužitie. Operátor čísla tiesňového volania 112 na koordinačnom stredisku integrovaného záchranného systému každé volanie vyhodnocuje, či je potrebné vyslanie pomoci. V prípade, ak pomoc nie je potrebná, volanie ukončí.

    Ide o pomerne novú službu, to znamená, že automobilov s touto službou je ešte pomerne málo. Našou snahou je pôsobiť skôr osvetovo ako represívne. Nie je v našom záujme posádky automobilov s touto službou nejakým spôsobom riešiť len preto, že aktivovali túto službu nedopatrením či omylom.

    Každé volanie eCall je vybavené, niektoré radou, niektoré vyslaním pomoci zložiek integrovaného záchranného systému a niektoré krátkou informáciou na čo táto služba v automobile slúži. Týchto volaní je z pohľadu všetkých nahlásených tiesňových informácií na číslo tiesňového volania 112 ešte pomerne málo, hoci trend je stúpajúci.  

    Boli uložené aj pokuty za zneužitie systému eCall?

    Nie, ako  sme uviedli, ak osoba nedopatrením aktivuje volanie eCall, nepovažujeme to za zneužitie. Takýchto volaní evidujeme pomerne málo.

    Rezortu vnútra za poskytnuté odpovede ďakujeme a veríme, že sme týmto článkom zodpovedali na dôležité otázky našich čitateľov.