Nový zákon o profesionálnych náhradných rodičoch

Národná rada Slovenskej republiky dňa 4. októbra 2022 schválila vládny návrh zákona z dielne Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny o profesionálnych náhradných rodičoch. O tom, kto je profesionálny náhradný rodič, aké podmienky musí spĺňať a aké zmeny prinesie nový zákon sa dozviete v tomto článku.

Michaela Nemcová 09. 11. 2022 7 min.

    Zákon o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon) bol pripravený v súlade s národnou stratégiou deinštitucionalizácie systému sociálnych služieb a náhradnej starostlivosti, pričom jedným zo strednodobých strategických cieľov je deinštitucionalizovať 80% aktuálnych kapacít na výkon rozhodnutia súdu v centrách pre deti a rodiny (Centrum) na komunitný spôsob usporiadania organizačných súčastí Centier do 31. 12. 2023. Strategickým opatrením na plnenie tohto cieľa je okrem iného aj skvalitňovanie podmienok výkonu profesionálnej náhradnej starostlivosti, čo sa má docieliť aj utvorením legislatívnych podmienok na výkon profesie profesionálny náhradný rodič.

    Doposiaľ boli podmienky starostlivosti o deti v profesionálnych náhradných rodinách a povinnosti profesionálnych náhradných rodičov upravené zákonom č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele (ZoSOD), pričom v súčasnosti je v Centrách na Slovensku zamestnaných vyše 700 profesionálnych náhradných rodičov, ktorí zabezpečujú starostlivosť približne 1400 deťom.

    Z uvedeného vyplýva, že inštitút profesionálneho náhradného rodiča nie je v slovenskej legislatívne nijakou novinkou a doposiaľ sa práca profesionálneho náhradného rodiča upravovala ako pracovnoprávny vzťah, na ktorý sa vzťahujú ustanovenia Zákonníka práce o domáckej práci, telepráci. Postavenie profesionálneho náhradného rodiča ako domáckeho zamestnanca však podľa dôvodovej správy k vládnemu návrhu Zákona nie je udržateľné a spôsobuje problémy samotným zamestnancom ako aj zamestnávateľom. Návrh zákona má docieliť úpravu právnych vzťahov pri vykonávaní práce profesionálneho náhradného rodiča, najmä predpoklady na výkon práce, špecifiká pracovného pomeru, povinnosti profesionálneho náhradného rodiča, odmeňovanie a ostatné náležitosti pracovnoprávnych vzťahov a chrániť pritom záujem dieťaťa.

    Výkon práce profesionálneho náhradného rodiča

    Výkonom práce profesionálneho náhradného rodiča sa v zmysle Zákona rozumie

    • poskytovanie starostlivosti podľa ZoSOD dieťaťu alebo plnoletej fyzickej osobe do dovŕšenia 25 rokov veku

      • v domácom prostredí profesionálneho náhradného rodiča v rodinnom dome alebo v byte poskytnutom Centrom alebo v rodinnom dome alebo v byte, ktorého je profesionálny náhradný rodič vlastníkom, spoluvlastníkom, nájomcom alebo spoločným nájomcom, ktorý má profesionálny náhradný rodič právo užívať na základe zmluvy o výpožičke alebo ku ktorému má profesionálny náhradný rodič právo osobného užívania,

      • mimo domáceho prostredia profesionálneho náhradného rodiča, ak je to potrebné na zabezpečenie starostlivosti o dieťa,

    • plnenie ďalších pracovných povinností vyplývajúcich z pracovnej zmluvy.

    Predpoklady na výkon práce profesionálneho náhradného rodiča a pracovné podmienky

    Predpoklady profesionálneho náhradného rodiča upravuje zákon v ust. § 3 a patrí sem spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu, dovŕšenie 25 rokov veku, splnenie kvalifikačného predpokladu, bezúhonnosť a pod. Tieto podmienky musí profesionálny náhradný rodič spĺňať po celý čas výkonu práce profesionálneho náhradného rodiča. Kvalifikačným predpokladom pre výkon tohto zamestnania je získanie minimálne nižšieho stredného odborného vzdelania alebo stredného odborného vzdelania alebo úplného stredného všeobecného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania v prípade, že dieťa vyžaduje zvýšenú starostlivosť z dôvodu, že bolo týrané alebo sexuálne zneužívané. Okrem toho musí profesionálny náhradný rodič spĺňať aj podmienky zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti manžela záujemcu o prácu alebo manžela profesionálneho náhradného rodiča.

    Práca profesionálneho náhradného rodiča musí byť vykonávaná na základe písomnej pracovnej zmluvy, v ktorej sú dohodnuté zákonom stanovené podstatné náležitosti. Skúšobná doba profesionálneho náhradného rodiča sa pohybuje v rozmedzí troch až deviatich mesiacov. Pracovný pomer sa uzatvára na neurčitý čas. Zákon teda osobitne upravuje ustanovenia, ktoré predtým upravovali ustanovenia Zákonníka práce s tým rozdielom, že ustanovenia tohto Zákona sú prispôsobené presne profesii profesionálne náhradného rodiča, čím sa majú vyplniť medzery v zákone, ktoré Zákonníkom práce upravené špecificky pre túto profesiu neboli. Zákon okrem uvedeného upravuje aj pracovný čas profesionálneho náhradného rodiča, základnú zložku mzdy, dovolenku a pod. Na pracovnoprávne vzťahy profesionálneho náhradného rodiča sa však budú naďalej vzťahovať ustanovenia Zákonníka práce, ak zákon neustanoví inak.

    Vrátenie zákona na rokovanie NR SR prezidentkou

    Dňa 25. októbra 2022 bol zákon prezidentkou Slovenskej republiky Zuzanou Čaputovou vetovaný a vrátený na rokovanie NR SR. Kontroverzným sa stalo ustanovenie zákona § 8 ods. 3, ktoré ustanovuje informácie, ktoré má Centrum na účel overenia splnenia predpokladov od záujemcu o prácu vyžadovať. Tieto informácie sa týkajú

    • rodinných pomerov záujemcu,

    • jeho náboženskej príslušnosti a náboženskej príslušnosti fyzických osôb žijúcich s ním v domácom prostredí na účel vytvorenia podmienok na zachovanie náboženskej identity dieťaťa,

    • jeho národnosti a materinskom jazyku a národnosti a materinskom jazyku fyzických osôb žijúcich s ním v domácom prostredí na účely vytvorenia podmienok na zachovanie národnostnej identity dieťaťa

    • o tehotenstve, ak je záujemcom o prácu žena, na účely vhodného zaradenia dieťaťa do domáceho prostredia pri zohľadňovaní možného počtu detí, veku detí a nárokov na starostlivosť o dieťa v domácom prostredí záujemcu o prácu.

    Problematická je najmä požiadavka na informovanie Centra o náboženskej príslušnosti a národnosti záujemcu o prácu profesionálneho náhradného rodiča. Vo svojich pripomienkach prezidentka odkazuje na články Ústavy Slovenskej republiky, ktoré deklarujú neviazanosť Slovenskej republiky na akúkoľvek ideológiu či náboženstvo, právo na ochranu súkromia a ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného života a právom na slobodu vierovyznania a byť bez náboženského vyznania.

    Takisto odkazuje aj na článok upravujúci právo slobodne rozhodovať o svojej národnosti. Podľa pripomienok prezidentky

    „Povinnosť centra (obligatórne vyžadovať) ustanovená v § 8 ods. 3 písm. b) a c) je možné považovať v prvom rade za neprimeraný zásah do práva na súkromie podľa čl. 16 ods. 1 Ústavy a práva na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života podľa čl. 19 ods. 2 Ústavy dotknutých fyzických osôb, keďže ide o povinnosť tieto informácie vyžadovať v každom prípade, aj keď to nie je vzhľadom na konkrétnu vec konkrétneho dieťaťa relevantné pre naplnenie deklarovaného cieľa – t. j. vytvorenia podmienok náhradného rodičovstva v súlade s najlepším záujmom dieťaťa.

    Zákonodarca totiž nepreukázal (ani na podklade dôvodovej správy), že iba náhradní rodičia s totožnou náboženskou príslušnosťou (ako má dieťa alebo medzi sebou) či národnosťou (akú má dieťa alebo medzi sebou) sú schopní plnohodnotne vytvárať podmienky v súlade s najlepším záujmom dieťaťa a vytvárať vhodné prostredie pre formovanie identity dieťaťa (napríklad aj tej náboženskej alebo národnostnej, čo však neurčuje a nesmie určovať štát). V priebehu trvania pracovného pomeru profesionálneho náhradného rodiča môže byť takáto informácia irelevantná vzhľadom na potreby detí v centre, kde je profesionálny náhradný rodič zamestnaný, ale rovnako môže viesť ku diskriminácii pri prijímaní do zamestnania, čo je v rozpore s čl. 12 Ústavy. Získavanie tohto typu informácií súkromnej vysoko citlivej povahy je aj v rozpore s bežnou a zákonnou praxou v pracovnoprávnych vzťahoch, kde je to výslovne zakázané.“

    Z dôvodu vrátenia zákona prezidentkou na rokovanie NR SR sa vrátený zákon opäť prerokuje v druhom a treťom čítaní, v ktorom sa bude rozhodovať iba o pripomienkach prezidentky. Na opätovné schválenie vráteného zákona alebo prijatie prezidentkinej pripomienky a schválenie zákona ako celku sa vyžaduje nadpolovičná väčšina hlasov všetkých poslancov (najmenej 76 hlasov). Ak by pripomienky prezidentky neboli akceptované, hlava štátu má právo schválený zákon nepodpísať. V takom prípade sa schválený zákon uverejní v Zbierke zákonov Slovenskej republiky bez podpisu prezidentky.

    O priebehu situácie Vás budeme informovať.

    Aktualizované 9. novembra 2022

    Plénum NR SR v stredu 9. novembra 2022 opätovne schválilo zákon o profesionálnych náhradných rodičoch, ktorý vrátila prezidentka SR Zuzana Čaputová. Zároveň odobrilo aj pripomienku hlavy štátu.