Nový zákon o registri trestov

V legislatívnom procese sa aktuálne nachádza návrh nového zákona o registri trestov, ktorý okrem výpisu a odpisu z registra trestov zavádza aj ďalšie výstupy. Cieľom nového zákona je minimalizovať počet subjektov, ktoré v súčasnosti vyžadujú na preukázanie bezúhonnosti údaje z odpisu registra trestov a oboznamujú sa s nimi. Návrh zákona tak vznikol aj v nadväznosti na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorý poukazuje na nedôvodnosť široko nastaveného rozsahu preukazovania miery bezúhonnosti.

Redakcia 22. 11. 2021 4 min.
    Do medzirezortného pripomienkového konania sme predložili úplne nový zákon o registri trestov. Za najpodstatnejšiu zmenu možno považovať nové rozdelenie výstupov z registra trestov. Na rozdiel od platného právneho stavu, kedy sa poskytuje iba výpis z registra trestov alebo odpis registra trestov, nový zákon o registri trestov zavádza aj ďalšie výstupy a taktiež definuje ich obsah.

    ​Po novom má v zmysle zákona existovať:

    • Výpis z registra trestov

    • Výpis z registra trestov pre prácu s deťmi

    • Špecializovaný výpis z registra trestov

    • Odpis registra trestov pre vybrané povolania

    • Odpis registra trestov

    Cieľom uvedenej zmeny je minimalizovať počet subjektov, ktoré v súčasnosti v zmysle príslušných právnych predpisov vyžadujú na preukázanie bezúhonnosti údaje z odpisu registra trestov a oboznamujú sa s nimi. Táto požiadavka vyplynula predovšetkým z nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 15/06-95, ktorý poukazuje na nedôvodnosť široko nastaveného rozsahu preukazovania miery bezúhonnosti. 

    Čo sa týka výpisu z registra trestov pre prácu s deťmi tak ide o nový typ verejnej listiny, ktorej obsahom budú okrem nezahladených odsúdení súdom Slovenskej republiky, súdom iného členského štátu Európskej únie ako aj súdom iného štátu, ktorého rozhodnutie bolo uznané súdom Slovenskej republiky, vrátane údajov o priebehu výkonu uložených trestov, ochranných opatrení a primeraných obmedzení alebo povinností, ak sa podľa rozhodnutia súdu alebo na základe zákona nehľadí na páchateľa, ako keby nebol odsúdený, aj zahladené odsúdenia súdom Slovenskej republiky pokiaľ sa jedná o trestné činy podľa vykonávacieho predpisu, ktorý vydá ministerstvo. Ministerstvo spravodlivosti vydá vykonávací predpis, ktorý bude obsahovať zoznam trestných činov uvedených v článkoch 3 až 7 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ.

    Zavedením tohto špecializovaného výstupu sa zároveň docieli jednotné nastavenie podmienok bezúhonnosti, pretože v súčasnosti Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR požaduje splnenie 3 rôznych podmienok bezúhonnosti vo svojich agendových zákonoch pre prácu s mládežou - odpis registra trestov v zmysle zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, výpis z registra trestov v zmysle zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, výpis z registra trestov v zmysle zákona č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

    Zavedením tohto typu verejnej listiny Slovenská republika ako členský štát Európskej únie prijíma opatrenie potrebné na zabezpečenie toho, aby sa fyzickej osobe, ktorá bola odsúdená za spáchanie vymedzených trestných činov, mohlo dočasne alebo trvale zabrániť vo vykonávaní prinajmenšom profesionálnych aktivít zahŕňajúcich priamy a pravidelný kontakt s deťmi. Zabezpečí sa tak možnosť, aby boli zamestnávatelia pri nábore osoby na profesijné alebo organizované dobrovoľnícke aktivity, pri ktorých dochádza k priamemu a pravidelnému kontaktu s deťmi, oprávnení v súlade s vnútroštátnym právom akýmkoľvek vhodným spôsobom – ako napríklad prostredníctvom dotknutej osoby – požiadať o informácie o existencii odsúdení za taxatívne vymedzené trestné činy, ktoré sú zaznamenané v registri trestov, alebo o existencii akýchkoľvek zákazov vykonávania aktivít, pri ktorých dochádza k priamemu a pravidelnému kontaktu s deťmi, vyplývajúcich z týchto odsúdení.

    Príklad:

    Podľa platného právneho stavu sa na preukázanie bezúhonnosti pedagogického zamestnanca vyžaduje odpis registra trestov, ktorý zahŕňa aj zahladené odsúdenia  (v prípade konkrétnych trestných činov), avšak napr. na preukázanie bezúhonnosti trénera, ktorý trénuje maloleté osoby, sa na preukázanie bezúhonnosti vyžaduje iba výpis registra trestov, ktorý neobsahuje zahladené odsúdenia, čiže môže nastať situácia, že ako tréner bude pôsobiť osoba, ktorá bola v minulosti odsúdená napr. pre trestný čin sexuálneho zneužívania (ktorý jej bol zahladený).

    Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť návrhu zákona navrhuje od 1. marca 2022. V časti vydávania nových typov verejných listín sa navrhuje od 1. januára 2024, z dôvodu predpokladanej dĺžky obstarania nového informačného systému evidencie odsúdených osôb a zosúladenia osobitných predpisov jednotlivých oprávnených orgánov.

    Celý návrh zákona je dostupný na: https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2021/687.

    Zdroj: tlačová správa Ministerstva spravodlivosti SR