Nové pravidlá pre reklamu výrobkov v rámci televíznych relácií

Prezentácia produktov a obchodných mien nadobudla v predošlých rokoch nový rozmer. Už to nie je len klasická reklama, ktorá očividným spôsobom prezentuje výrobky, ale aj tzv. skrytá reklama, ktorá prezentuje výrobky spôsobom ich umiestnenia priamo do televíznej relácie.

Redakcia 15. 10. 2017 4 min.

Inštitút umiestňovanie produktov, tzv. product placement, bol do zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii (ďalej len „ZVR“) zaradený transponovaním smernice 2010/13/EÚ o audiovizuálnych mediálnych službách (ďalej len „SoAMS“), a to s účinnosťou od 15. 12. 2009. Umiestňovanie produktov bolo v tom čase realitou v kinematografických dielach aj v audiovizuálnych dielach vyrobených pre televíziu. Aby sa vytvorili rovnaké podmienky a zlepšila sa tak konkurencieschopnosť európskeho mediálneho priemyslu, bolo potrebné prijať pravidlá pre umiestňovanie produktov platné pre členské štáty EÚ.

Umiestňovanie produktov je v § 39a ods. 1 ZVR definované ako zvuková, obrazová alebo zvukovo- obrazová informácia o tovare, službe alebo ochrannej známke, zaradená do programu za odplatu alebo inú podobnú protihodnotu.

V § 39a ods. 5 ZVR sú ustanovené podmienky, ktoré musia programy, v ktorých sú umiestnené produkty, spĺňať:
a) ich obsah ani zaradenie do programovej služby nie sú ovplyvnené takým spôsobom, ktorý by mal dosah na redakčnú zodpovednosť alebo redakčnú nezávislosť vysielateľa alebo poskytovateľa AVMS, b) priamo nepodporujú nákup, predaj alebo prenájom tovaru alebo služieb, najmä osobitnými odkazmi na tieto tovary alebo služby,

c) nepripisujú neprimeranú dôležitosť príslušnému tovaru alebo službe,
d) verejnosť je zreteľne informovaná o existencii umiestňovania produktov označením na začiatku a na konci programu, ako aj pri pokračovaní programu po prerušení mediálnou komerčnou komunikáciou. To sa nevzťahuje na program, ktorého výroba nebola objednaná alebo ktorý nebol vyrobený vysielateľom alebo poskytovateľom AVMS, ktorý tento program vysiela alebo poskytuje.

Z dôvodu zjednotenia praktík označovania programov s umiestnenými produktmi a zjednodušenia ich označovania, čo bude prínosné pre divákov, ako aj z dôvodu zabezpečenia právnej istoty vysielateľov, sa zástupcovia televíznych vysielateľov a Rada pre vysielanie a retransmisiu spoločne dohodli na vytvorení nasledujúcich pravidiel vysielania programov s umiestnenými produktmi:

  1. Programy, v ktorých sú umiestnené produkty, sa označujú grafickým symbolom. Vzhľadom na anglický názov „product placement“ je vo svete zaužívaná skratka PP v rôznych grafických variáciách.
  2. Grafický symbol má podobu piktogramu, v ktorom sú na bielom podklade znázornené tmavým písmom dve veľké P. Tým je piktogram jasne viditeľný bez ohľadu na to, čo sa práve odohráva na obrazovke. Piktogram s touto skratkou je nenásilnou formou označenia programu, ktorý výraznejším spôsobom nezasiahne do obrazovky a zároveň sprostredkuje divákom jasnú informáciu. Veľkosť piktogramu bude na úrovni piktogramu vekovej vhodnosti programu, aby nedochádzalo k narúšaniu vizuálneho vnímania obrazovky divákom a zároveň bol piktogram jasne viditeľný.
  3. Piktogram je umiestnený v pravom hornom alebo dolnom rohu obrazovky. Divák je zvyknutý na to, že v pravom hornom rohu sa nachádza piktogram nevhodnosti programu, príp. informácia o audiokomentári a pod. Umiestnením piktogramu PP v pravom hornom rohu tak divák bude mať všetky potrebné informácie na jednom mieste. Pokiaľ však vysielateľ usúdi, že umiestnením piktogramu v pravom hornom rohu by došlo k nežiaducej interakcii s inými informáciami pre diváka, prípadne k preplneniu tejto časti obrazovky, môže piktogram PP umiestniť v pravom dolnom rohu obrazovky.
  4. Piktogram je na obrazovke zobrazený v dĺžke 10 sekúnd. Počas tejto doby by divák mal byť schopný postrehnúť piktogram a pochopiť informáciu, ktorá je mu ním komunikovaná.
  5. Piktogram sa vysiela v nasledujúcich časových rozmedziach:
  • najneskôr 30 sekúnd po začiatku programu,
  • najneskôr 15 sekúnd po pokračovaní programu po jeho prerušení mediálnou komerčnou komunikáciou,
  • najskôr 30 sekúnd pred koncom programu (v prípade programov vysielaných naživo najskôr 60 sekúnd pred koncom programu). Za začiatok akoniec programu sa považuje ich absolútny (formálny) začiatok akoniec. Vysielateľ môže piktogram PP odvysielať v ktoromkoľvek momente v rámci uvedených časových rozmedzí, pričom stačí, aby ho odvysielal v rámci týchto rozmedzí (vysielanie piktogramu môže začať aj v poslednej sekunde časového rozmedzia na začiatku programu, resp. vysielanie piktogramu môže skončiť v prvej sekunde časového rozmedzia na konci programu).

Vyššie uvedené pravidlá sa vzťahujú na všetkých vysielateľov. Vprípade nedodržania pravidiel bude Rada postupovať podľa doterajšej rozhodovacej praxe a v súlade s judikatúrou slovenských súdov v tejto veci. Platnosť uvedených pravidiel pre konkrétneho vysielateľa nie je viazaná jeho podpisom tejto dohody. Tá nadobúda účinnosť od 1. novembra 2017.